Nedl\u00e6ggelse af tunnelen under Ballerup Boulevard i den kommende bymidte har l\u00e6nge v\u00e6ret debatteret.<\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n
Ved de kommunalt afholdte borgerm\u00f8der i december 2019 og september 2020 samt ved Lokalr\u00e5dets \u00e5bne m\u00f8der i maj 2019 og marts 2020 har mange lokale beboere givet udtryk for, at man \u00f8nsker at bevare tunnelen, da den f\u00f8les mere sikker for svage trafikanter end passage i over Boulevarden.<\/p>\n\n\n\n
Kommunen har hidtil forklaret, at der ikke var taget beslutning om tunnelen, men ved borgerm\u00f8det den 03.09.2020 blev det klart, at Kommunen og bygherren for det kommende Bystr\u00e6de har forskellige opfattelser af dette.<\/p>\n\n\n\n
Skovlunde Lokalr\u00e5d har vurderet indvendingerne og st\u00f8tter \u00f8nskerne om, at den nuv\u00e6rende tunnel bevares som supplement til fodg\u00e6ngerforbindelsen over Boulevarden.<\/p>\n\n\n\n
Den f\u00e6rdigbyggede Bymidte med flere hundrede boligenheder vil medf\u00f8re, at mange personer dagligt skal passere Boulevarden p\u00e5 vejen til skole, til kulturhus\/bibliotek, til indk\u00f8b ligesom mange fra plejecentrene i b\u00e5de nord og syd ogs\u00e5 vil passere Boulevarden.<\/p>\n\n\n\n
Mange af disse personer er b\u00f8rn og \u00e6ldre, og det b\u00f8r n\u00f8je ennemt\u00e6nkes, hvordan det kommer til at fungere sikkerheds-, tilg\u00e6ngeligheds- og tryghedsm\u00e6ssigt.<\/p>\n\n\n\n
Dette skal ses i lyset af:<\/p>\n\n\n\n
Lokalr\u00e5det har derfor sendt brev til Kommunen med \u00f8nske om at bevare tunellen og argumenter for dette. Samtidigt bedes om klar besked om i hvilken grad, der er allerede taget beslutning.<\/p>\n\n\n\n
? Lokalr\u00e5dets brev til Kommunen<\/a><\/p>\n\n\n\n I debatten refereres der ofte til forhistorien, som hermed ridses op i det f\u00f8lgende, s\u00e5 man kan s\u00e6tte sig ind i de tanker, der ligger til grund for beslutning om tunnelen.<\/p>\n\n\n\n Id\u00e9erne til den nye bymidte tager sin begyndelse ved en r\u00e6kke borgerm\u00f8der i 2013. Her blev Ballerup Boulevard udpeget som en v\u00e6sentlig barriere for en sammenh\u00e6ngende bymidte.<\/p>\n\n\n\n Der blev med deltagelse af en r\u00e6kke eksperter gennemf\u00f8rt en tryghedvandring for at udpege steder i omr\u00e5det, der skabte utryghed og derfor skulle \u00e6ndres i den kommende bymidte. Tunnelen under Boulevarden blev udpeget som utryg med f\u00f8lgende bem\u00e6rkning:<\/p>\n\n\n\n ? Rapprt fra tryghedsvandringen<\/a><\/p>\n\n\n\n P\u00e5 baggrund af workshops og tryghedsvandringen blev der udarbejdet et id\u00e9katalog som grundlag for en arkitektkonkurrence. I id\u00e9kataloget indg\u00e5r forbindelser i bymidten som et kerneomr\u00e5de:<\/p>\n\n\n\n ? Id\u00e9katalog<\/a><\/p>\n\n\n\n Projektet fra Vandkunsten, som vandt arkitektkonkurrencen, anbefaler en overgang p\u00e5 Ballerup Boulevard som et v\u00e6sentligt integrerende element i bymidten:<\/p>\n\n\n\n Vandkunstens forslag forholder sig ikke til, om tunnelen skal bevares og supplere overgangen, eller om den skal nedl\u00e6gges.<\/p>\n\n\n\n Der er i alle forslagene stor fokus p\u00e5 overgangen ? Vandkunstens vinderprojekt<\/a><\/p>\n\n\n\n Alle de indkomne forslag havde stor fokus p\u00e5 overgangen og forholdet til Ballerup Boulevard. 2 af forslagene, herunder vinderforslaget, arbejdede med en overgang i terr\u00e6n, mens 3 af forslagene arbejdede med forbedret underf\u00f8ring. Forslagene og vurderingen kan ses i dommerbet\u00e6nkningen.<\/p>\n\n\n\n ? Dommerbet\u00e6nkning<\/a><\/p>\n\n\n\n Bymidten omfattes af 3 lokalplaner:<\/p>\n\n\n\n Af lokalplanen for Skovlunde Bymidte Nord fremg\u00e5r:<\/p>\n\n\n\n Lokalplanen forholder sig ikke til tunnelen og p\u00e5l\u00e6gger s\u00e5ledes ikke bygherre til at forholde sig til tunellen, kun overgangen.<\/p>\n\n\n\n Tilsvarende forholder lokalplanen for Ballerup Boulevard sig udelukkende til overgangen men ikke tunnelen ud over f\u00f8lgende:<\/p>\n\n\n\n Der er formelt ikke truffet beslutning om, at tunnelen skal nedl\u00e6gges. Omvendt p\u00e5l\u00e6gger lokalplanen ikke bygherre at indt\u00e6nke tunellen i udformningen af projektet.<\/p>\n\n\n\n Bygherre har ikke detaljeret projekteret Bystr\u00e6det, da dette afh\u00e6nger af, hvilke butikker det skal rumme, men der er overordnet disponeret som s\u00f8gt dispensation for. <\/p>\n\n\n\n Lokalr\u00e5det vurderer, at en indarbejdelse af tunnelen ikke p\u00e5virker bygningers placering, men naturligvis udformningen af torvet ud til Ballerup Boulevard, hvilket b\u00f8r kunne g\u00f8res elegant.<\/p>\n\n\n\n Det er Lokalr\u00e5dets h\u00e5b, at Kommunen og bygherre sammen kan finde en l\u00f8sning.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Nedl\u00e6ggelse af tunnelen under Ballerup Boulevard i den kommende bymidte har l\u00e6nge v\u00e6ret debatteret.<\/p>\n","protected":false},"author":47,"featured_media":1854,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_newsletter_tier_id":0,"jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[21,7],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i0.wp.com\/skovlunde.dk\/wordpress\/wp-content\/uploads\/2020\/09\/tunnel-e1633185846356.png?fit=1600%2C800&ssl=1","jetpack_sharing_enabled":true,"jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/p5QTzv-tT","_links":{"self":[{"href":"https:\/\/skovlunde.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1853"}],"collection":[{"href":"https:\/\/skovlunde.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/skovlunde.dk\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/skovlunde.dk\/wp-json\/wp\/v2\/users\/47"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/skovlunde.dk\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1853"}],"version-history":[{"count":14,"href":"https:\/\/skovlunde.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1853\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1930,"href":"https:\/\/skovlunde.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1853\/revisions\/1930"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/skovlunde.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1854"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/skovlunde.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1853"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/skovlunde.dk\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1853"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/skovlunde.dk\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1853"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}Baggrundshistorie for overgang og tunnel<\/h2>\n\n\n\n
Borgerworkshops og tryghedsvandring<\/h3>\n\n\n\n
Id\u00e9katalog til arkitektkonkurrence<\/h3>\n\n\n\n
Vandkunstens vinderprojekt<\/h3>\n\n\n\n
og forholdet til Ballerup Boulevard. Forslagene
er delt i to grupper. Forslag 5\/22702, 4\/00123 og
2\/97891 arbejder alle med nye eller forbedrede
underf\u00f8ringer og forslag 3\/63636 og 1\/24153 med
krydsning af Ballerup Boulevard i vejniveau. Alle
forslag tydeligg\u00f8r n\u00f8dvendigheden af en generel
hastighedsneds\u00e6ttelse p\u00e5 de omkringliggende
trafik\u00e5rer, som en v\u00e6sentlig n\u00f8gle til en succesfuld sammenknytning i omr\u00e5det.<\/p>\n\n\n\nLokalplaner<\/h3>\n\n\n\n
Konklusion<\/h2>\n\n\n\n